От Йерусалим до Вавилон

пастор Цанко Митев

 

I БОЖИЯТ СУВЕРЕНИТЕТ

  1. Как се съвместява Божията суверенност с изселването на Неговия народ във Вавилон, разрушаването на храма и пренасянето на свещените съдове в храма на вавилонския бог Мардук?

а) Във времето на царя на Юдейското царство Манасия (696—642) се въвеждат езически култове и земята се изпълва с идоли и мерзости. Езическите практики и чародейството стават съставна част от живота на Божия народ, службите в светилището се смесват с езически представи и Божието слово, представено в пророческите свитъци и Тората (Петокнижието), тъне в забрава.  Проведената от Йосия (640-609)  религиозна реформа (4 Царе 23:3-25) няма траен ефект и невежеството и политическите интриги отново взимат връх.

б) Божият суверенитет не се изчерпва само с Неговото всемогъщество. Той е пряко свързан със светостта. Не случайно едно от Неговите имена е „Светия Израилев“! Суверенността му изисква, когато не се зачита светостта и се потъпква завета, Той да отговори подобаващо.

Извод: Във вдигната от народа Божествена защита и пренасянето на свещените съдове в храма на вавилонския бог се вижда не демонстрация на превъзходството на езическите богове над Израилевия Бог, а как Той реагира, когато избраният народ не зачита Неговата святост и потъпква на Закона Му.

 

  1. Кои са основните грехове, които са предизвикали Божието отдръпване?

а) идолопоклонство – Еремия 11:13; 7:31

б) морално падение – Еремия 5:7 9:8

в) суеверие и окултизъм – Еремия 29:8

 

II ВЯРА, ПОДЛОЖЕНА НА НАТИСК

  1. Каква е била образователната програма за взетите като заложници младежи?

а) Задължително било научаването на три езика: шумерски, акадски и арамейски.  Шумерският език бил свещен и се използвал само в религиозните служби. Езикът на вавилонците бил акадският, а арамейският език бил международен и намирал приложение в дипломацията и търговията. Азбуката на първите два езика била клинописна, а на третия – квадратна.

б) Запознаване с вавилонската култура и имперската политика.

в) Навлизане в тайните на вавилонската религия. Думата халдей идва от корена на вавилонската дума „калду“ или „кашду“, означаваща „съставяне на астрологически карти“. От тази епоха датира практиката за съставяне на хороскопи. Целта на учебната програма била да направи от младежите жреци, които да разчитат волята на боговете и да умеят да проникват в бъдещото, за да дават добри съвети на царя!

  1. Как Даниил съчетава принципността с мъдростта?

а) При този културен шок и предоставени възможности за развитие и образование той поставя ясна граница между полезното и опасното. Ако отхвърли всичко с аргумента, че по пряк или косвен начин се застрашава неговата вяра, тогава ще прояви принципност, но не и мъдрост!

Извод: Както Даниил, така и ние живеем в светска среда. Да се затворим и изолираме е проява на принципност, но без мъдрост. Бог иска да живеем в света, но да не сме от него, което означава да отстояваме принципи не с отшелничество, но с мъдрост.

 

б) Реакция срещу смяна на имената.

Новото име сигнализира за промяна на собствеността и промяна на съдбата. С промяната на имената на еврейските младежи вавилонците възнамерявали да упражнят власт над тях и да ги принудят да асимилират ценностите и културата на Вавилон. При разчитането на клинописни плочи от дворцовите архиви на Вавилон учени се натъкват интересен факт: изплуват от забвението вавилонските имена на Даниил и неговите приятели! Те обаче са малко по-различни. Оказва се, че Даниил умишлено ги е деформирал, като те звучат на вавилонски, без да правят връзка с вавилонските богове!

 

ЕврейскиПромянаКлинопис
ДАНИИЛ
Бог е моят съдия
ВАЛТАСАСАР
Нека Ваал-Мардук закриля живота
ВАЛСАСАР
АНАНИЯ
Благодатта на Яхве
СЕДРАХ
Заповед на Аку (бог на Луната)
ШАДА-АКУ
МИСАИЛ
Кой е като Бога
МИСАХ (МЕШАК)
Кой е като Аку (бог на Луната)
МУШАЛЕМ-МАРДУК
АЗАРИЯ
Яхве помага
АВДЕНАГО
Служител на Наго (Набу - бог на мъдростта)
АРДИ-НАБУ

 

в) Отказ да се храни от царската трапеца. Основанията за това са:

  • религиозни – храната има култов характер, тъй като първо тя се принасяла в жертва на вавилонските богове и след това се изпращала на царя за консумация. Второзаконие32:37-38
  • здравни – по всяка вероятност храната е включвала месо от нечистите според Левит 11 гл. животни.

III ПРИНЦИПНОСТ, ДОВЕРИЕ И БЛАГОСТ

  1. Защо Даниил намира благоволение от началника на скопците? Даниил 1:9-14

а) Защото поднася принципното си решение с благост.

б) Защото проявява загриженост за другите и разбира тяхната слабост.

  1. Какво открива предложения от Даниил изпитателен срок от 10 дни?

а) Огромно доверие в Божията намеса, защото е ясно, че за този кратък период само чудо може да предизвика съществени промени.

б) Желанието на Даниил е не само да защити своето решение, но и да проправи път към сърцето на началника, като даде свидетелство за силата на Един Бог, чийто храм е разрушен и народът му покорен.

 

IV МЪДРИ И БЕЗ НЕДОСТАТЪК СЛЕД ДВА УСПЕШНИ ИЗПИТА

  1. Как Бог отговаря на верността на Даниил и приятелите му? Чрез чудо и чрез успех в развитието на интелекта и дарбите.
  2. Какво говори пояснението, че Даниил е останал до първата година на Кир?

 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Не е ли въл­ну­ва­що, че във вре­ме, ко­га­то ко­ле­ло­то на съд­ба­та неп­ре­къс­на­то се тър­ка­ля от дво­ре­ца до еша­фо­да, в желанието си да бъ­дат вер­ни на своя Бог дори и в мал­ки­те не­ща че­тирима мла­де­жи  с риск на живота си от­ка­зват да се изхранват от храната на царя, отхвърляйки по този начин как­во­то и да е прек­ло­не­ние пред вавилонските божества? И вмес­то да бъ­дат око­ва­ни и хвър­ле­ни в тъм­ни­ца, те ста­ват част от най-близ­кия кръг на Навуходоносор! Техният пример показва как верността, благостта и безрезервното доверие в Бога могат да устоят на културните и религиозни влияния, на фанатизма и на идолопоклонническите традиции и да изявят истината за личността и всемогъществото на Един свят и милостив Бог.

 

Свалете разработката в doc-формат>>

Свалете разработката в pdf-формат>>

0 0 votes
Оцени тази публикация
Запишете се
Уведомете ме за
0 Коментари
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x