пастор Цанко Митев
УВОД
Разгледаната в урока част от книгата „Исая“ обхваща три събития: спасяването на Юдея от асирийското нашествие, чудното изцеление на юдейския цар Езекия и хвалбите му пред вавилонската делегация, дошла в Юдея по повод неговото оздравяване. В какъв времеви порядък те се случват?
Известно е, че обсадата на Ерусалим е станала някъде между 701 г. и 700 г. пр. Хр. Две години преди това, през 703 г. пр. Хр., Сенахирим е победил войските на вавилонския цар Мардук-апла-иддина II (Беродах-Баладан) – библейския Меродах-Валадан! – и на вавилонския престол е бил поставен друг цар Бел-Ибни. Това означава, че посещението на изпратената от Меродах-Валадан делегация трябва да е станало преди асирийско-юдейската война. Следователно хронологията на събитията е: (1) болестта и изцелението на цар Езекия, (2) посрещане на вавилонската делегация и (3) избавлението на Ерусалим.
I БОЛЕСТТА И ИЗЦЕЛЕНИЕТО НА ЦАР ЕЗЕКИЯ (Исая 38 гл.)
1. Защо Езекия се разболява от смъртоносна болестта?
Господ не ни открил. От човешка гледна точка покосяването на царя в този момент поставя на под въпрос съществуването на царство Юдея. Но взимайки под внимание последвалите планове, действия и събития, можем да предположим, че смъртта му би спряла:
· вплитането на Юдея в политическите заговори и въстания срещу Асирия;
· задълбочаващия се съюз с Вавилон и Египет;
· възкачването на престола на сина на Езекия, Манасия, който от всички царе причинява най-много злини на Юдея.
2. Оправдано ли е Езекия да моли Бог да му продължи живота? Не разкрива ли това, че той не е готов за получаването на вечния живот?
- Желанието да се продължи животът не е грях и затова не срещаме никакъв упрек от страна на пророка.
- Спасението не е резултат от някакъв подготвителен процес, а е подарък, затова се казва, че е по благодат.
- 3. Бърка ли Езекия, като иска знак, че ще се възстанови напълно?
- Не, Господ ни разбира и е готов да укрепи нашата вяра, стига да Го молим за това и със смирение да чакаме Неговия отговор.
- В древността раждането, смъртта и промените в здравословното състояние на царя често се били свързвани с поличби. Езекия е рожба на своето време и е нормално да очаква някакъв небесен знак.
- Даването на знак от страна на Бога има много по-далечна цел, надхвърляща терзанията на отделна личност. Астрономическите феномени са привличали вниманието на езическите астрономи и са повдигали въпроси.
II ЦАР ЕЗЕКИЯ И ВАВИЛОНСКИТЕ ПРАТЕНИЦИ (Исая 39 гл.)
1. Защо вавилонският цар Меродах-Валадан изпраща цяла делегация заедно с пратеника с поздравителното писмо?
Изцелението е било само повод. Истинската цел е прикрито да се получи информация за оръжейните запаси в Юдея и нейното богатство и да се помисли за възможността да се организира бунт срещу асирийското господство, като Египет, Юда и Вавилон е трябвало да обявяват независимост и да нападнат Асирия от три страни.
2. Защо Исая е натоварен да предаде на Езекия пророчество за поробване на неговите потомци от Вавилон и изселването им от техните земи?
- Бог иска да му покаже в каква опасна игра царят вкарва себе си и своето царство.
- Трябвало е да се поохлади неговият ентусиазъм. Езекия до такава степен е погълнат от идеята за бунта, че не му останало време да поговори за непознатия за пратениците Бог, който го е изцелил и благодарение на когото царството му в момента се радва на благополучие.
3. Каква промяна у царя е предизвикало даденото пророчество?
За съжаление никаква. Царят е така вдъхновен от идеята за освобождение от асирийското господство, че тягостната картина на бъдещото робство не му прави впечатление, даже намира утеха, че това ще стане години след неговата смърт.
III АСИРИЙСКО-ЮДЕЙСКАТА ВОЙНА (Исая 36 и 37 гл.)
1. Защо Сенахирим предприема поход към Юдея?
- В Юдея се извършва религиозна реформа, която утвърждава авторитета на Бога на Израел и забранява почитането на асирийските божества.
- Разузнаването е съобщило, че юдейският цар е станал ръководител на антиасирийска коалиция сред малки народи в Палестина, а след разгрома на вавилонските войски това е потвърдено от пленниците.
2. Какво прави Езекия? (2 Летописи 32:1-8)
- Заедно с екип изготвя отбранителна стратегия, включващо укрепване на стените, издигане на кули и изграждане на таен водопровод.
- Приповдига духа на войниците и ги окуражава да се доверяват на Бога.
- Виждайки политическата грешка, която е направил, смирено приема последиците и продължава да разчита на Божията защита.
- Доверието на Езекия в Бога не се разколебава дори тогава, когато повечето градове са превзети, паднал е и крепостният град Лахис, който се намира само на 50 км от Ерусалим.
- Когато положението е безнадеждно, той обявява пост, облича се във вретище, с часове се моли в храма и остава отворен за пророческото слово.
3. Как Бог защищава Ерусалим? Чрез пряка намеса, без каквото и да е човешко участие.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Обречената ситуацията, в която изпада благочестивият цар Езекия, е силен пример как последиците от нашите грешни решения могат да ни връхлетят и за часове да разрушат изгражданото с години. Спасението на Юдея чрез свръхестествено поразяването на непобедимата войска на жестоката асирийска империя показва как Бог отговоря на покаянието и горещите молби на Езекия и сплотения около него народ. То е откровение за начина, по който провалите в живота на вярващите могат да се превърнат в победи.