пастор Румен Радев
АБСТРАКТ: 4 ТОЧКИ х 3 АКЦЕНТА:
- 1)МИСИЯТА Е ЗА ВСИЧКИ; 2)СВ. ДУХ Е ЗА ВСИЧКИ; 3)ЕВАНГЕЛИЕТО Е ЗА ВСИЧКИ – (Т.Е ХРИСТОС Е УМРЯЛ ЗА ВСИЧКИ И ИСКА ВСИЧКИ ДА ГО ПОЗНАЯТ, ДА СЕ ПОКАЯТ И ДА БЪДАТ НЕГОВИ СВИДЕТЕЛИ).
- 1)ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА МИСИЯ; 2)НЕОБХОДИМОСТ ОТ МИСИЯ; 3) ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ НА МИСИЯТА;
- 1)СВ. ДУХ – ЗА НАС; 2)СВ. ДУХ – В НАС; 3)СВ. ДУХ – ЧРЕЗ НАС.
- 1)КАЧЕСТВО (ВРЪЗКАТА); 2)КОЛИЧЕСТВО (РЕЗУЛТИТЕ); 3)МЯРКА (ЗА СРАВНЕНИЕ; ОРИЕНТАЦИЯ)-(ЕТАЛОН; МОДЕЛ; ОБРАЗЕЦ);
*** ЩЕ БЪДЕ ПОЛЕЗНО АКО В ЦЕЛИЯТ УРОК УСПЕЕМ ДА ДЕФИНИРАМЕ: 1)ОСНОВАНИЯТА; 2)ЦЕЛИТЕ; 3)СРЕДСТВАТА; 4)ПОСЛЕДИЦИТЕ ОТ ЦЕЛИТЕ;
СЪБОТА
- КАК ПЪРВИТЕ УЧЕНИЦИ БЯХА ОВЛАСТЕНИ ОТ ДУХА СВИДЕТЕЛИ? – Молят се горещо; изследват Писанията; изповядват греховете си; уреждат взаимоотношенията си; чакат активно и заедно; биват разтърсени; изпълват се със Св. Дух; с дързост говорят Бож. Слово. Само овластени и въоръжени с Духа хора, можеха да направят това. Овластени от Духа са само тези, които му се покоряват (вж. Деян.5:32).
- ПО КАКЪВ НАЧИН ОТ НЕВЪЗМОЖНА, МИСИЯТА СТАНА ВЪЗМОЖНА?; Учениците повярваха във Великият Възложител на мисията, последваха съвета на Исус – отвътре-навън (Ерусалим, Юдея, Самария, Света); Посветиха се безрезервно на мисията; Проповядваха вестта за кръста и възкресението на Христос на всяка твар под небесата; „Размириха света“ с благовестието на мира (стигнаха чак до дома на кесаря). Това е защото имат изключителен Бог, който желае да включи Всички в мисията. Така на фона на човешката слабост, още повече изпъква Бож. сила; т.е.мисията е плодовита кореспонденция между свръхестественото и естественото и така нелогичното е асимилирано от свръхлогичното.
НЕДЕЛЯ
- ЗАЩО ИСУС КАЗА, ЧЕ ЗА НАС Е ПО – ДОБРЕ ТОЙ ДА ОТИДЕ ОТНОВО НА НЕБЕТО? – За да изпрати Св. Дух; Исус се бе самоограничил телесно, времево и пространствено. Чрез Св. Дух, Той щеше да бъде навсякъде; От друга страна, ние сами не можем да се справим. Само Св. Дух може да промени истински грешника. Идването на Св. Дух е гаранция за отиването на И.Х. на небето; както и изпълнение на Исусовото обещание; Очевидно най – голямата ни нужда е от Св. Дух.
- КАК В МИСИЯТА НА СВ. ДУХ СЕ ВПИСВА ИДЕЯТА УТЕШИТЕЛЯ? – Св. Дух е Божествена Личност; Третото Лице на Божеството; Думата за ТОЙ (Йоан 14:26; Йоан 15:26; Йоан 16:8,13,14 – ekeinos – същ. в м.р.) е също доказателство, че Св. Дух е Божествена Личност, различна от Отец и Христос, но Едно с Тях; Това е аргумент за ТРИЕДИНСТВОТО. Св. Дух е споменат над 300 пъти в Библията – (100 пъти в С.З. + 200 пъти в Н.З.); Той е наречен Друг („allos“ – друг от същия вид; за разлика от „heteros“ – друг от различен вид) Утешител (ΠΑΡΑΚΛΕΤΟΣ – Той ще утешава и окуражава вярващите, за да преминат победоносно през всички скърби и изпитания; ще им дава по – дълбоко познаване върху Словото. Утешителят ни дава утеха чрез кръста. Ние сме сътрудници на Св. Дух е мисията и без Него мисията няма да бъде успешна. Ако Св. Дух не докосне и промени грешника, той никога няма да се промени истински. Но и без нашето желание и позволение Св. Дух не би могъл да действа чрез нас. Мисията на Св. Дух е да обвини света за грях, за правда и за съд. Правдата тук е в центъра. Всеки, който я отхвърля, се самоосъжда. Ролята на съда е не само да разкрива греха, но и да ни дава надежда чрез правдата на Исус. Без Св. Дух няма преобразяване по Образа на Великия Образец. Без Него няма новорождение, няма освещение. Св. Дух записва закона в сърцата ни; дава дарби на всеки според волята Си. Резултатното Му действие възпроизвежда плода на Духа, който е любов; Той дава единство на Църквата; Призовава и упълномощава за служене; дава ни сила и желание да служим; овластява и ръководи, убеждава и просветлява, разкрива и впечатлява; води до познание на истината и покаяние.
ПОНЕДЕЛНИК
- ЗАЩО ДЕЯНИЯТА НА АПОСТОЛИТЕ СА ПО – СКОРО ДЕЯНИЯ НА СВ. ДУХ? – Ако има нещо велико, добро и успешно, то се дължи на Св. Дух, а не на нашият капацитет. Това трябва да ни смирява; Как така се обръщат първо 3000, после – 5000, а след това голямо множество хора? Историята на развитието и успеха на Църквата е тържество и шествие на Духа. Говори се както за единични, така и за множествени (групови) обръщания към Бога; Учениците създават други ученици; Църквите създават нови Църкви; Ябълковите дървета създават други ябълкови дървета (по К. Шварц); Но свидетелите осъзнават, че са само сътрудници на Духа. А това е най – висшата привилегия, но и най – висшата отговорност!
- КАК КАЧЕСТВЕНИТЕ НАТРУПВАНИЯ, ДОВЕДОХА ДО КОЛИЧЕСТВЕНИ ИЗМЕНЕНИЯ? Първите християни преживяха опитността – 1) Св. Дух – ЗА Нас; 2) Св. Дух – ВЪВ Нас; 3) Св. Дух – ЧРЕЗ Нас; те бяха кръстени и изпълнени с Духа; Фокусът им беше Христос, през Словото и Мисията. Нека видим тук принципът на събирането и умножението: Бог прибавяше – Църквата се умножаваше (9+9 не е като 9х9). Тук са полезни и стихове като (ДЕЯН. 9:31; ДЕЯН.4:20, 31 – 34; ДЕЯН 5:29,31,32; ДЕЯН. 2:42 – 47; ДЕЯН. 4:10). Църквата е създадена за мисионски цели. КАК Е ВЪЗМОЖЕН И ДНЕС РАСТЕЖЪТ НА ЦЪРКВАТА? – КОИ СА ОПАСНОСТИТЕ НА ГОЛЯМАТА ЧИСЛЕНОСТ?
ВТОРНИК
- КАКВИ ДРУГИ КЛЮЧОВЕ КЪМ УСПЕХА НАМИРАМЕ В ПРАКТИЧЕСКИЯ ЖИВОТ НА ПЪРВАТА ЦЪРКВА? – Вярващите, изпълнени със Св. Дух не са пасивни, но са активни мисионери, напълно зависими и потопени в Духа. Те са напълно посветени на Бога. Те горят за Бога, за Словото, за мисията. Учениците са постоянни в поучението, в общението, в преломяването на хляба, в молитвите; Всекидневно проповядват благовестието в Христос; Църквата се утвърждава и назидава във вярата и учението; Вярващите имат ЕДНО сърце и ЕДНА душа ( в единство); ходят в страх от Бога.
- ПО КАКВИ НАЧИНИ ДЕЙСТВА СВ. ДУХ ЗА ИЗГРАЖДАНЕТО НА ПЪРВАТА ЦЪРКВА? – Стефан се моли за враговете си; Св. Дух насочва Филип към Скопеца и евангелието към Африка; дава на Петър знак чрез езичниците за приемането на Св. Дух и така събаря бариери – т.е. Св. Дух е за всички. Той обединява Църквата на първия събор и решава проблема с обрязването; възпира Павел от една страна, за да го прати на мисия в Европа. Вярващите свидетелстват чрез Духа по най – различни начини, но целта е ЕДНА. Св. Дух води учениците при искрените търсачи на истината. Св. Дух подготвя, отваря и преобразява сърцата на слушателите; дава мъдрост и такт на проповядващите; овластява думите и действията им; осветлява сърцата и лицата им; облагородява обноските и отношенията им.
СРЯДА
- КАКВА Е РОЛЯТА НА БОЖИЕТО СЛОВО В СВИДЕТЕЛСТВАНЕТО НА ПЪРВИТЕ АПОСТОЛИ?–Ролята на Бож. Слово е фундаментална; Св. Дух е вдъхновил Писанията, а сега вдъхновява и онзи, които проповядват Писанията; Вижте как се изразява това в служенето на Петър, Стефан, Филип, Павел, Аполос и др. Бож. Слово заема централно място в служенето на Църквата.
- КАК ТРЯБВА ДА СЕ ПРОПОВЯДВА СЛОВОТО? КАКВО НИ ЗАГАТВА ВРЪЗКАТА МЕДЖУ „АВТОРЪТ“ И „ЦЕНТЪРЪТ“ НА ПИСАНИЯТА? – Това е връзката между Св. Дух, Словото и И.Х. Св. Дух и Писанията свидетелстват за Исус; Тук има опасност да проповядваме нашите си думи, вместо Божието слово („така казва Господ“); трябва да се пазим от спекулации и конспирации и най – вече от Аза си; Трябва да проповядваме Христос през всяка доктрина. Трябва ни Sola Scriptura (САМО ПИСАНИЯТА), но също и Tota Scriptura (ВСИЧКОТО ПИСАНИЕ).
ЧЕТВЪРТЪК
- В КАКВО СЕ ИЗРАЗЯВА ПРЕОБРАЗЯВАЩОТО ДЕЙСТВИЕ НА СВ. ДУХ? Преобразяването говори за СЪТВОРЕНИЕ, ГРЕХОПАДЕНИЕ и ПРЕСЪТВОРЕНИЕ; Целта е Бог да изобрази Своя образ в нас. Той прави това посредством Словото Си. Така Св. Дух среща хората там, където са; Той ги приема такива, каквито са, но понеже ги обича има дава желание и сила да станат такива, каквито Той иска да бъдат; Св. Дух разбива стереотипи, изкоренява лоши навици, но прави всичко чрез силата на любовта. Той достига всички класи. Примери: Лидия и домът й; началникът на затвора и домът му; началника на синагогата – Крисп и домът му; Дионисий Ареопагит, Дамар и др. Т.е. Св. Дух може да преобрази всеки човек, независимо от неговият статус, дори и да е най – закоравелия грешник. Понеже евангелието е за всички; Бог иска всички да се спасят, затова трябва да проповядваме на всичките народи; не знаем кой, къде, кога и как ще отвори сърцето си за Бога. За Св. Дух няма непревземаеми крепости.
- КАК ДА СМЕ ЧУВСТВИТЕЛНИ КЪМ ДУХА И ИЗПЪЛВАНЕТО С ДУХА? Нека да издигнем горещи молитви и да постим; да изследваме Писанията; Не – Ние да владеем Духа, а Той – Нас. Нека да не се противим на Духа; Нека да развиваме дарбите на Духа и да копнеем за плодът Духа; Да се изпълваме с Духа (това е заповед); да се себеизпитваме; да копнеем за Духа; да искаме; да вярваме; да се покоряваме (предаваме) напълно и ежедневно на Духа; Нека да благодарим на Бога и да Го хвалим; Нека да Му служим и да бъдем потопени в Духа; Нека да използваме умело меча на Духа; Нека пребъдваме в Духа и Той в Нас.
ДОП. ВЪПРОС: ЗА КАКВА ЦЪРКВА МЕЧТАЕТЕ В 21 ВЕК? ПО КАКЪВ НАЧИН МОГАТ МЕЧТИТЕ ДА СЕ ПРЕВЪРНАТ В РЕАЛНОСТ И В КАКВО СЕ ИЗРАЗЯВА ВАШЕТО УЧАСТИЕ?