пастор Трифон Трифонов
ПРОБЛЕМЪТ
Исая 59:1-2. Исая пише за Божиите ръце и Божиите уши. Какво символизират Божиите „ръце“? (Това е препратка към силата на Бог.)
Какво тогава означава въпроса дали са се скъсили ръцете на Бог? Означава ли, че Бог няма сила да свърши работата?
Какво символизират Божиите уши? (Човек чува с ушите си. Това е препратка към това дали Бог ни чува.)
Какво предполагат тези два стиха за истинския проблем и какво е фалшивото възприемане на проблема? (Истинският проблем, който отделя Бог от хората, е грехът, а не липсата на сила или проницателност от Божия страна.)
Исая 59:3-4. Какво ви говорят стиховете за тези хора с кървави ръце и беззаконни дела? (Съдебните спорове трябва да бъдат начинът да се избегне насилието. Тези хора не само прибягват до насилие, но и корумпират съдебните спорове.)
Исая 59:5. Какво е „ехиднина?“ (Това е отровна змия.)
Какво символизира змията в Библията? (Грехът и сатана. Сравнете Битие 3:13-15 с Откровение 12:9-10 и Откровение 20:1-3, 7-10.)
Хората, описани в Исая 59:5 „излюпват яйцата на ехиднина“. Това изглежда на символично описание. Какво според вас символизира? (Че тези хора извършват грехове. Ако змията представлява Сатана и греха, тогава яйцата на змията са грехове.)
Какво мислите, че означава израза „Който яде от яйцата им умира“? (Да приеме влиянието на грешниците. Едната група произвежда грях, а другата група приема този грях в живота си.)
Исая 59:6 Каква е целта на паяжината? (Да хванеш нещо, което да убиеш и изядеш.)
Защо Исая предполага, че не може да се използва паяжина за облекло? (Това може да е препратка към Грехопадението, описано в Битие 3:8-10. Грехът е само капан, който носи смърт.)
ОБЕЩАНИЕТО
Нека пропуснем няколко стиха.
Исая 59:15-16. Какво беше заключението на Бог, относно греховната природа на хората? (Не желаеше това състояние и реши, че някой трябва да направи нещо за греха.)
Кой се намеси срещу проблема с греха? (Той самият! Тази „ръка“, която обсъдихме по-рано в Исая 59:1, не беше се „скъсила“, за да постигне спасение.)
Исая 59:17. Какви други стихове в Библията ви идват на ум, когато четете това? Ефесяни 6:13-17; 1 Солунци 5:8.
Исая 59 говори за Бог, който се облича с нагръдника на правдата и шлема на спасението.
В Исая 59:16 Бог търси някой, който да се намеси срещу греха. Кой в крайна сметка се намеси за нас? (Исая 59 предполага, че Бог възнамерява да го направи за нас. 1 Солунци 5:9-10 ясно посочва, че Исус е Бога, Който се е намесил и ни е позволил да получим спасение чрез вяра.)
Исая 61:1. Кой говори тук? За какво ви напомня това? (Лука 4:16-21. Откриваме, че Исус чете това в синагогата и след това заявява, че се отнася до Него! Това е доказателство, че Исус е Този, който се намеси от наше име срещу греха.)
Как Исус освободи затворниците и даде свобода на пленниците? (Той ни освободи от вечната смърт – наказанието за нашите грехове.)
Исая 61:3. Кога ще се случи това? (Когато приключи финалната глава от историята на нашата земя. Това е заключението на Божията намеса срещу греха. Исус дойде на земята и чрез Своя живот и смърт ни освободи от греха. Ако приемем какво Той е направил за нас, ние ще се наслаждаваме завинаги на благословенията от стих 3. Ако Го отхвърлим, тогава ще бъдем унищожени в деня на Неговия гняв.)
ИЗПЪЛНЕНИЕТО
Исая 62:10. Добавете заповедите от стих 10 към обещанията, които току-що изучихме. Какво мислите, че се случва? (Трябва да помогнем на новите във вярата. Премахването на камъните, е отстраняване на пречките, които могат да ги спрат по пътя за небето. Вярващите издигат знаме с голям надпис „Добре дошли“.)
Исая 62:11. Кой идва? (Стих 10 казва „подгответе пътя за хората.“ Стих 11 казва: „Вижте, вашият Спасител идва.“)
Исая 60:18. Оставаме на същата тема. Тук сме в града на Бога. Текстът се отнася до стени и порти. Защо бихте нарекли стените „спасение“, а портите – „хвала?“ (Защото ни спасяват от лоши неща, случващи се извън стените и портите.)
Възможно ли е да се разбере този текст без буквални стени или порти? (Да. Нашето спасение е това, което ни предпазва от лоши неща „навън“.)
Исая 60:19-20. Това звучи ли ви като истински град? Чели ли сте някъде другаде в Библията тази идея, Исус да бъде светлината на града? (Откровението на Йоан 21:22 до 22:5 описва Новия Ерусалим. Това ни показва, че Исая пише за Новия Йерусалим.)
Бог използва Своята мощна „ръка“, за да се намеси, за да ни спаси. Ще приемем ли Неговото предложение за спасение? Както видяхме, Бог има нов и прекрасен дом за тези, които приемат Неговото предложение!