п-р Трифон Трифонов
I. ЗАВЕТЪТ
Започваме едно ново тримесечие, чиято основна тема е ЗАВЕТЪТ. Тази дума е изключително ключова и най-важна в цялата Библия. Дори самото име на книгата, която формира нашата вяра е Свещено Писание на Стария и Новия ЗАВЕТ.
Основния въпрос от страна на Бога, който стои между кориците на тази КНИГА е: Имаш ли сключен завет с Мен?
Заветът че сключва между Бог и човек, дори между Бог и цели нации. Вярата в Бога се заключава не толкова в знания за Него или за доктрините, колкото от взаимоотношенията с Него, настройката на сърцето към желанието да предаде своя път в ръцете на Всемогъщия.
Дори Божият закон не можем да го разглеждаме извън контекста на ЗАВЕТА. Няма спасение извън ЗАВЕТА!
II. Урокът ни се занимава с въпроса „КАКВО СЕ Е СЛУЧИЛО“ с човека?
Делът от теологията, който се занимава с човека, неговият произход, същност и онтология (съществуване) се нарича АНТРОПОЛОГИЯ.
Антропос – човек + логос – слово.
Каква е същността на човека? Като какъв е сътворен?
Бт 1:27 – по Божий образ
Образът на Бог Отец не е открит ясно в Св. Писание, обвит е в тайнственост, защото Той е недостижим за нашето съзнание – кратки и величествени описания намираме в пророческите книги Езекиил 1 гл, Даниил 7 гл и в Откр 4 гл
В теологията се приема, че естеството на човека е дву- или три- съставно:
Дихотомия (душа и тяло) Това не е гръцкото Платоново схващане, че душата е в противоборство е тялото (лошо тяло-добра душа) На тялото се гледа като на храм Божии. Душата включва психо-емоционалния свят, кактои духовните търсения на човека.
Трихотомия (дух, душа и тяло)( духът е този, който дава духовния живот на човека, той е мъртъв без Бога) (духът е Бого-усещането.)
Разликата между растенията, животните и човека е, че растенията за оживени, животните са оживотворени (имат емоции), а човек е одухотворен (има духовни ценности и може да търси и да се свързва с Бог).
III. БОГОПОДОБИЕ
Грехопадението доведе до прекъсване на връзката м/у творение и Творец. Така се загубва, изсветлява и постепенно потъмнява Божия образ в човека.
Целта на заветната връзка с Бога е да възстанови това изгубено богоподобие.
Много важно е, че по този път към Бога, Той Самия извървява по голямата част от пътя. Както бащата бягаше, за да посрещне блудния син.
В Христос ние виждаме не само Бог, Който се е снишил до човешкото битие, виждаме не само Спасителя, но в Него виждаме също и най-ясния Божий образ. Той е нашия пример, нашия модел. По Негов образ в нас се възстановява Божия образ.
Нека през това тримесечие да проучим най-важната думичка в Св. Писание, стояща като негово заглавие – ЗАВЕТЪТ!